Föräldraskap

 
Föräldrar.
Föräldrarskap.
Att vara förälder.
Häromdagen fick jag frågan från mitt ena barn vad som är det bästa med att skaffa barn.
 
Herregud.
Den frågan är ju så stor att den knappt går att besvara.
 
Det kortaste svaret är KÄRLEK..
Barnen som är valda och ens egna och som man kallar sig förälder till, är det bästa man som människa kan uppleva.
Så mycket livsglädje, kunskap, energi och utveckling som ett barn ger, det går inte att beskriva.
För att inte tala om all kärlek som omger ett barn.
Kärleken man KÄNNER för sina barn är det största en människa kan uppleva.
Det kan man inte förstå förrän den dagen man själv blir förälder.
Jag skulle dö för mina barn.
Jag skulle aldrig, vilja vara utan mina barn.
Då går jag sönder som människa.
Och är halv.
Så mycket rikedom de tillfört och tillför.
Så mycket kunskap man lär om sig själv.
Det är vad barn gör, med en människa.
Förutom att det också är en förlängning av en själv och det ultimata beviset på kärlek mellan två människor.
 
Frågan kan dryftas i alla former och det finns säkert miljontals flera olika svar på den.
Det här var en del av mitt svar.

Mina egna föräldrar är nu det som kallas äldre äldre.
De är båda i nittioårsåldern och livet börjar sakta krympa för dem.
Något som vi döttrar är mycket medvetna om.

Tänk alla historier vi gått igenom.
Alla krig och alla fajter när jag var tonåring.
När jag ständigt fick höra att jag var besvärlig och att de skämdes för mig.
 
Idag, säger de precis tvärtom.
Att de är stolta, och glada att det gått bra för deras barn.


Det är aldrig för sent.
Alla turer vi haft spelar absolut ingen roll längre utan har snarare format mig till en varmare och klokare person. Hoppas jag.

Jag är så glad att jag har dem.
Så glad att de hänger med och har hängt med så länge.

Tacksam, för dem.
 
Någonstans inbillar jag mig att de upplever exakt samma tacksamhet för mig, och oss barn.
Lika tacksam som jag känner mig för mina barn.

Vad hade livet varit utan dem.
Jag kan inte ens tänka tanken.
 
Det var alla tankar för idag men kram, och hej så länge.
Vi hörs igen.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: