Gott slut och Gott Nytt År!

 
 
 
Jag brukar sammanfatta mitt år med att skriva något om varje månad.
Men faktum är att jag inte minns särskilt mycket från 2021.
Allt har flätats samman, grötats ihop och blivit en enda stor coronasoppa.
Dagarna har i princip sett likadana ut och det är inte mycket som har skilt dem åt.
Jag ska ändå göra ett litet försök.
Håll tillgodo.
 
Januari 2021:
Jag vaccinerades spruta 1 för covid.
Det är en konstig värld vi lever i nu.
Min pappa blir allt sämre och mamma orkar inte längre ha honom hemma.
Sen November 2020 vistas han oftare på korttidsboende.
Mamma ringer ofta och gråter, är orolig och trött och orkar inte.
Min lilla son fyller 28  den 7 januari.
 
Februari 2021:
Jag tog spruta 2 för covid.
 
Mars 2021:
Inga direkta minnen från denna månaden.
Kom på varför, efteråt. Traumatiskt och plötsligt så dog min katt Melissa.
Hon dog i ett akut hjärtfel 1 mars och jag var helt förlamad av sorg i flera dagar.
Lilla missen.
Den 12/3 dör även en föredetta medarbetare jag haft i många år, och som kommit att stå mig nära.
Fuck cancer.
 
April 2021:
Den 4 april fyller min förstfödda 31 år och jag känner mig gammal.
 
Maj 2021:
Här är det tomt på minnen. Gröt.
Kom på, min föredetta kollega sedan många år går bort den 24/5.
Fuck cancer, igen.
 
Juni 2021:
Jag har semester tidigt, som varje år.
Vi hyrde bil och åkte över Österlen i Skåne denna sommar.
Så vackert! Så härligt.
Och så blev jag sjuk och fick ta covidtest i Skåne. Negativt som tur var.
Mamma fyllde 90 och dagen firades utomhus i min systers trädgård.
Pappa var med, trött men ändå med.
Han sa inte mycket men fick vara med .
Han var även med på midsommar och jag har mitt sista minne med honom då. Han satt på kortsidan av bordet och klappade mig plötsligt på kinden, utan att säga något.
En gest som var så full av kärlek, och som jag är så tacksam för idag.
Fint minne!
 
Jag som anmält mig att vara jourhem för katt får nu- även en liten kattfamilj med mamma och fyra ungar hem.
Så roligt!
 
Juli 2021:
Varmt och soligt. Pappa är allt tröttare och beviljas äldreboende permanent men hinner inte flytta dit.
Han dör den 28 juli på korttidsboendet.
Ett fint avslut, en onsdag förmiddag kl 9.30.
Det regnade ute men just när han dog sken solen in i rummet så att det blev ljust.
Lilla pappa.
Missarna är kvar hemma och de växer så det knakar.
Full rulle!
 
Augusti 2021:
Jag fyller 54 och det planeras begravning för fulla muggar.
Mycket olika viljor i detta och det slits en del mellan systrarna.
Den 27 augusti får pappa sin sista vila på Torslanda Kyrkogård.
Sista platsen fick han, plats nr 24.
Värdigt, fint och mycket leenden blev det.
Tack för dig pappa, tack för allt.
Tio dagar efter pappas begravning dör min faster i akut hjärtstopp. 
Vi möttes på pappas begravning och ingen visste då att hon inte skulle finnas mer 6/9.
Vila i frid, Monica.
 
Missarna är kvar hemma och de börjar allt mer hoppa upp i knät för att kela.
Underbara djur!
 
September 2021:
Inga direkta minnen från denna månad.
Missarna är tillräckligt stora för att adopteras bort och det gör de.
Det blir tyst och tomt när de flyttat.
Jag känner mig fet och ful och går med i viktväktarna med målet att ha gått ner 8 kilo på julafton.
 
Oktober 2021:
Det blir en resa !
Skiathos var planen, men det blev Kreta.
Efter mycket strul och inställd resa till Skiathos så kom vi iväg till Kreta en vecka.
Det var varannantimmesväder med sol och regn men skönt att byta miljö.
Kände att jag behövde det.
 
 
November 2021:
Pappa skulle fyllt 94 om han fått leva längre.
Nu blev det inte så.
Pappas bouppteckning är klar och vi systrar gör klart allt ekonomiskt.
Skönt, då slipper vår lilla mamma hantera det senare.
Vi är på spa ett par dagar med mamma, systrarna och jag.
Jag tar även spruta 3 för covid.
 
 
December 2021:
Jul, mycket på jobbet och en hel del stress.
Jag är lite nere och gråtmild men tror att det faktiskt handlar om att jag levt under ganska hård press både fysiskt och psykiskt hela året i princip.
Det har satt sig i min kropp som säger "Gå ner i vikt, ta hand om dig och sov bättre!"
Jag når mitt mål med viktväktarna den 8 december ! 
Äter och slarvar lite över julen men får ta igen det efter helgerna.
På julafton får jag en jättefin julklapp.
 
År 2021 var inte mitt bästa år men någonting säger mig att 2022 blir bättre, gladare.
Jag hoppas på det, och håller tummarna för det i allafall !

Så, Gott slut och GOTT NYTT 2022!

Vi ses nästa år. 
<3
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: